Zout, zweet en bruine cappuccino apen - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bram & Mieke - WaarBenJij.nu Zout, zweet en bruine cappuccino apen - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bram & Mieke - WaarBenJij.nu

Zout, zweet en bruine cappuccino apen

Door: bramenmieke

Blijf op de hoogte en volg Bram & Mieke

03 Juli 2009 | Peru, Cuzco

Hallo allemaal!

Hoe is het in Nederland? Al aan het vakantie vieren of nog druk aan het werk? Nou hierbij in ieder geval een verhaal om even in vakantiestemming te komen.

Ons laatste berichtje was vanuit La Paz en ondertussen zijn we al weer een heel eind verder. Vanuit La Paz zijn we een paar dagen naar Copacabana geweest. Nee dit is nog niet het beroemde strand in Rio de Janeiro (die hebben we nog tegoed), maar een plaatsje aan het Titicacameer. Dit meer staat bekend als het hoogstgelegen meer ter wereld, alhoewel het dit in werkelijkheid niet is... Nou ja het maakte ons niet uit, we hebben er lekker de drukte van La Paz ontvlucht en zijn naar Isla del Sol geweest, een eiland in het meer welke belangrijk is in de Inca geschiedenis. Vervolgens zijn we naar het zuiden van Bolivia gegaan, richting Uyuni. Dit keer in plaats van de bus, zijn we met de trein gegaan. Leuke rit! Alleen over 240 km. doe je rustig 8 uur. En met de bus is het hier niet beter, aangezien de meeste snelwegen in Bolivia niet verhard zijn! Uyuni ligt aan de rand van een grote woestijn, een zoutwoestijn om precies te zijn. Met 2 andere Nederlanders, een Canadees en Amerikaan zijn we 3 dagen door de zoutvlakte en woestijn gegaan met een jeep. Echt heel apart om op een spiegelwitte sneeuwvlakte te rijden, maar dat is dan allemaal zout! En ja we hebben het even geproefd (Bah). Zelfs ons ´hotel´ waar we de eerste nacht sliepen, was helemaal van zout gemaakt. De volgende dag kwamen we langs allemaal mooie gekleurde meren waar flamingo´s zaten en aparte rotsformaties en eindigden we bij ons laatste slaapplek. Uhm de omschrijving van een schuur met een paar bedden komt het meest in de buurt. En koud dat het er was! Het was mede door de hoogte ´s nachts in onze kamer 1 graad... en buiten zo´n -10 graden. Ja ja dat kunnen jullie je met de Hollandse zomer vast niet meer voorstellen!

En na deze tour eindigde we weer in Chili, San Pedro de Atacama. Das even weer wennen na Bolivia, waar alles 3 x zo goedkoop is. Voordeel was wel dat ze hier weer supermarkten kennen! Bij San Pedro ligt de droogste woestijn ter wereld, een hele hoop zand dus. Hier hebben we een fietstocht gemaakt door de Valle de la Luna (ja oplettende lezers, deze heet net zo als die in Argentinië). Na te zijn verdwaald, kwamen we gelukkig nog op tijd aan om de nachtbus naar Arica te nemen. In Arica zijn we een nachtje gebleven en toen doorgegaan richting Cuzco, waar de Incatrail op ons wachtte. (Deze hadden we namelijk al in Nederland geboekt). Na deze dagrit wilden we zo snel mogelijk doorgaan, alleen was er een probleempje; ze waren aan het staken en hadden de hoofdweg richting Cuzco geblokkeerd. Ach dan nemen we een alternatieve route, deze zou i.p.v. 7 uur 14 uur duren. Maarrr.. ook op deze weg hadden ze blokades gemaakt, waar we moesten wachten. De eerste was van een paar stenen, die de buschauffeur nog lachend opzij legde. Alleen bij de volgende wilden ze ons 6 uur laten wachten, maar gelukkig konden we na 1,5 uur (het was ondertussen al middernacht) verder. En ja de laatste hindernis was het oversteken van een afgebrandde brug. De bus kon niet verder, dus wij met onze bagage over de ´brug´ (wat niet meer was dan een aantal planken over het water) in het holst van de nacht en kwamen we tenslotte om 5 uur ´s ochtends aan in Cuzco. Pfff eerst maar even lekker geslapen. De volgende dag moesten we de Incatrail betalen, maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Niet dat we nu helemaal blut zijn, maar omdat de Postbank onze pasjes heeft geblokkeerd! Altijd leuk zo´n fusie met de ING. Gelukkig hebben we nog een reservepasje van de SNS.

Na onze betaling kon ons Incatrail avontuur beginnen. Deze route is 4 dagen waarbij we 43 km liepen naar Machu Picchu, de verloren Incastad. De Inca´s hebben in 1536 hebben verlaten en alle ingangswegen hebben dichtgemaakte om te voorkomen dat de Spanjaarden het zouden ontdekken. Onze groep had een hoog Amerikaans gehalte en een paar verdwaalde Europeanen, in totaal 16 man + 21 dragers (porters) voor het eten en de tenten. De eerste dag vrij relaxt, wat lopen betreft. De tweede dag was het zwaarst, we moesten 1000 meter steil omhoog tot 4200 meter met onze bagage. Zo! en dan zie je onze porters met 25 kilo (voorheen 60 kilo) langs ons heen rennen! De derde dag was gelukkig een groot deel naar beneden, met onderweg fantastische uitzichten en mooie ruïnes. De laatste dag om 3.45 uur op om richting Machu Picchu te lopen, zo´n 2 uur lopen, waar we vanuit de zonnepoort (Intipunku) naar de zonsopgang over Machu Picchu hebben gekeken. Vervolgens hebben we een rondleiding gehad door Machu Picchu, voordat de duizenden dagjes touristen Machu Picchu per bus kwamen bezoeken. Het was echt heel mooi en heel groot en de meest touristische attractie die we tot nu toe hebben gezien! ´s Middags zijn we met een van de vele touristenbussen naar het nabijgelegen dorpje Aguas Calientes gegaan waar we onze spieren tot rust konden laten komen in de hot spring, erg ontspannend! Vanuit Aguas Calientes met de trein en vervolgens met de bus teruggegaan naar Cuzco waar we laat in de avond arriveerden. Moe maar voldaan! De twee opvolgende dagen hebben we vooral veel geslapen en rondgekeken naar mogelijkhden voor een tour naar de jungle want dat leek ons ook nog wel heel gaaf! Is hier ten slotte toch vlakbij! Afgelopen maandag zijn we vertrokken voor een vierdaagse tour in nationaal park Manu. De eerste dag 8 uur over een hobbeldebobbel-weg in een jeep met z´n 7-en naar onze eerste overnachting aan de rand van de junge gereden. Onderweg veel gestopt om bondgekleurde vogels te bekijken en we hebben ook nog een slang gezien. Onze ´lodge´ in de jungle was echt geweldig! Een van hout gebouwde overnachtingsplek met klamboes over de bedden. Echt een paradijs! De volgende dag nog 2 uur verder gereden met de auto tot het einde van de weg. Vanaf hier zijn we verder gereisd per boot over een rivier naar onze tweede lodge. Toen we aankwamen werden we gelijk begroet door een groep apen in de bomen boven ons! ´s Avonds een wandeling met zaklampen gemaakt door het regenwoud waar we nog enkele exotische dieren hebben gezien (vogels, kikkers, apen en spinnen). De volgende dag vroeg opgestaan om per boot naar een papagaai- en parkieten spotplek te gaan. Naarna deed het regenwoud zijn naam eer aan: het begon te gieten! Dus eerst maar een paar uurtje gekaart... Toen het weer droog was zijn we gaan Canopy´en (een soort lange kabelbaan waar je onderhangt en van boomkruin naar boomkruin gaat. ´s Middags naar een meer gelopen waar we op vlotten hebben gevaren, helaas kon je de caiman (kleine krokodil) alleen ´s nachts zien, wel weer veel exotische vogels gezien. De derde nacht hebben we weer op dezelfde plek geslapen. De volgende morgen vroeg opgestaan voor de hobbeldebobbel terugreis van 12 uur. Nu weer in Cuzco. Vanavond nemen we een nachtbus naar Arequipa. Nog maar 2,5 week... maar we zullen ervan genieten! We hopen dat jullie dat ook doen! En natuurlijk een goede vakantie gewenst voor degene die al vakantie hebben.

Hasta luego!

Bram en Mieke

p.s. het antwoord op de prijsvraag is helaas niet geraden. Het goede antwoord was een boezoek aan de kapper in La Paz!

• 04 Juli 2009 - 05:43

Carla O:

Wat fantastisch dat jullie zoveel zien en meemaken; ik kan altijd erg genieten van jullie verhalen. En wat gaat zo'n half jaar snel. En dan maar weer proberen te wennen aan al die Hollandse gewoonten en regeltjes :-). Veel liefs en mooie, gezellige en gezonde laatste weken toegewenst.

• 04 Juli 2009 - 08:55

Henriët:

Hoi Mieke en Bram!

Leuk weer om jullie verhalen te lezen!
    Dus nog maar 2,5 week... Dan gaan wij zo ongeveer net weg (4 dagen later ofzo..) Geniet er nog even van!!!

Heel veel groetjes!

• 04 Juli 2009 - 15:08

Ompa:

Hallo reizigers. Net jullie geweldige verhaal gelezen. Fantastisch wat jullie toch allemaal zien en meemaken.Nu nog het laatste traject en dan een goede thuisreis. Een reis gemaakt om nooit te vergeten.Wij hebben een week gezellige uitstapjes gemaakt met Wilma. Groetjes en welkom thuis.Liefs, opa en oma ooms.

• 05 Juli 2009 - 11:21

Hanja:

Geweldig allemaal weer! Geniet driedubbel van de laatste weken!

• 05 Juli 2009 - 18:22

Linda:

He Mieke en Bram!
    Leuk om weer even te lezen hoe het jullie vergaat! We gaan min of meer wisselen van positie: als jullie terug komen zijn wij op Jamaica! Dikke kus en tot gauw

• 05 Juli 2009 - 21:07

Gerben & Erika:

Ha avonturiers, time is flying! Geweldig, wat jullie allemaal beleven. Klinkt wel eng over een brug van maar 5 planken..we krijgen een beetje Indiana Jones beelden voor ons hihi...jullie reizen heel wat af! Over een week zitten wij in Franse sferen in Bretagne, dus waarschijnlijk nog niet terug als jullie weer Nederlandse bodem onder de voeten hebben. Daarna zijn wij super benieuwd naar een live verslag ;-)! Groetjes Gerben & Erika

• 06 Juli 2009 - 11:35

Annelies Jutte:

Hola nino's! Wat een lekker makende verhalen weer...wauw :) Hier in NL gaat alles gewoon door, wel met een lekker zomers tintje. Heel veel fun de komende 2 weken, enjoy to the max en tot snel!!
    XX Annelies

• 06 Juli 2009 - 11:38

Annelies Jutte:

XX Annelies

• 09 Juli 2009 - 09:13

Alina:

Dag mensen,

Super verhalen weer! Wij gaan Nederland a.s. zaterdag verruilen voor Denemarken. mmm, hoop dat het een beetje lekker weer is, want in NL is het nu regen, regen, regen...
    Heel veel plezier nog!!! En alvast een goede terugreis gewenst!

Groetjes van Ronald en Alina

• 11 Juli 2009 - 07:59

Elles:

Wij zijn net terug van een weekje Limburg, aanstaande week ook nog vrij en dagjes weg met zijn drieen. Veel plezier!

Groetjes Elles

• 13 Juli 2009 - 14:33

Loes Buisman Kenwerk:

Hallo ,
    Omdat het lekker rustig is aan de receptie eindelijk tijd om rustig jullie foto's te bekijken. Wat een fantastische reis, geniet van de laatste dagen.

• 15 Juli 2009 - 14:15

Bart En Linda:

Geweldige verhalen over Peru! Wij krijgen ook weer zin in de jungle nu we de winterse kou van argentinie hebben gevoeld! We hebben walvissen gezien in Pto. Madryn en gesnowboard in Bariloche. We zijn nu in Mendoza en gaan via Chili naar Peru en Ecuador. Geniet nog van jullie laatste dagen!
    Groetjes.