Weer thuis! - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Bram & Mieke - WaarBenJij.nu Weer thuis! - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Bram & Mieke - WaarBenJij.nu

Weer thuis!

Door: bramenmieke

Blijf op de hoogte en volg Bram & Mieke

24 Juli 2009 | Nederland, Zoetermeer

Dag familie en vrienden,

Zoals de titel doet vermoeden zijn we weer in Nederland aangekomen! Dit betekent dat dit voorlopig ons laatste stukje is...

Nog maar even een update van de laatste 2,5 week. Nadat we de nachtbus naar Arequipa hadden genomen, hebben we de eerste dag rustig de stad verkend. Een redelijk moderne stad met een mooi plein en gelukkig weer meer Peruanen dan Amerikanen. 's Avonds met 2 andere Nederlanders een Peruaanse discotheek verkend. In tegenstelling tot in Nederland staan hier de meiden langs de kant en de jongens en stelletjes op de dansvloer. De volgende dag was het tijd voor onze laatste tour, een 2-daagse tocht naar de Colca Canyon. Dit is een van werelds diepste canyons met een uitkijkpunt waar, als je geluk hebt, Condors vliegen. En wij hadden geluk! Vroeg in de ochtend reden we naar dit punt en we zagen de Condors over ons heen vliegen, nou ja eigenlijk stil hangen in de lucht. Prachtige grote vogels! Tijdens de tour het verschil geleerd tussen viçunas, llama, alpaca en guanaca en tevens naar een traditioneel (toeristisch) optreden geweest. En ja Mieke was de geluksvogel om een dansoptreden te verzorgen met een Peruaantje. Na Arequipa vertrokken we naar Nazca. Nazca staat bekend om de levensgrote, mysterieuze figuren die hier in het zand zijn gemaakt. Deze figuren kun je alleen vanuit het vliegtuig zien, vandaar dat de figuren pas zijn ontdekt in 1939 terwijl ze waarschijnlijk zijn gemaakt tussen 900 voor Chr. tot 600 na Chr. Ook wij stapten in het 4-persoonsvliegtuigje om te figuren te spotten. Echt indrukwekkend en apart om ineens een spin of ruimtemannetje in het zand te zien!
Na Nazca vetrokken we ondanks een nieuwe staking en blokkades naar Huacachina. Dit is een oasedorp midden in de woestijn, waar we lekker bij het zwembad konden relaxen, want het was heerlijk weer! En met het vele zand om ons heen hebben we ook een poging gedaan te sandboarden van de zandheuvels.
De laatste dagen in Peru hebben we in Lima doorgebracht. De stad zelf is niet heel indrukwekkend, maar dat kwam goed uit, want we moesten nog wat inkopen doen...
Toen was ons laatste weekje van de reis aangebroken; in Brazilie. We vlogen naar Sao Paulo en hadden een week om in Rio de Janeiro te komen. Sao Paulo hadden we snel gezien. Nou ja niet echt gezien, want het is echt een metropool waar meer mensen leven dan in heel Nederland. Onze tweede bestemming was Paraty een vredig dorp aan het strand, alleen zat het weer niet echt mee, het regende. Gelukkig hadden we meer geluk op Ilha Grande, het eiland voor de kust van Rio. Hier hebben we dan ook lekker een dagje van de zon, zee en het strand genoten. Na een busrit kwamen we vervolgens aan op onze laatste bestemming van de reis: Rio de Janeiro. Een indrukwekkende stad waar arm en rijk naast elkaar leven. De rijken aan de ene kant van de stad en de armen in de Favelas (sloppenwijken) aan de andere kant van de stad. Aangezien de eigenaar van ons hostel oorspronkelijk uit een van de Favelas komt, gingen we zaterdagavond met hem naar een streetparty in deze wijk. Ondanks dat we voorbereid waren was het wel even schrikken. De Favelas worden namelijk 'gerund' door de drugsbarons, die ook van een feestje houden. Alleen in plaats van dat wij onze aansteker bij een mooi liedje in de lucht steken, zwaaien zij vrolijk met hun geweren in het rond.... Het advies niet te veel aandacht aan besteden probeerden we dan ook op te volgen en het feestje verliep verder veilig met vriendelijke mensen. Alleen je zult begrijpen dat we hier geen foto's van hebben.. De laatste dagen kwamen we bij van ons feestje, lopend langs het strand van Copacabana en door het historische centrum.
Toen was het tijd om afscheid te nemen van Zuid Amerika en te vertrekken via Londen naar Amsterdam. En zo zijn we dus weer in Nederland aanbeland!

Op dit moment genietend van een crackertje kaas, een broodje hagelslag en natuurlijk van het typische Nederlandse weer (hoe kan het ook anders)!
We hebben een fantastische tijd gehad en genoten van al het moois. Iedereen heel erg bedankt voor de reacties op de site, de mailtjes en telefoontjes! Het was erg leuk om af en toe ook wat uit Nederland te horen en te weten dat jullie onze stukjes volgen.

We zullen (een verkorte versie van) de laatste foto's op onze website zetten. Mocht je meer willen zien, dan ben je van harte uitgenodigd om een keertje langs te komen!

p.s. We zijn op dit moment bereikbaar op de volgende nummers:

Zoetermeer: 079-3603136
Bram mobiel: 06-53190819

• 24 Juli 2009 - 15:33

(Nichtje) Marieke :

Welkom thuis!
    Dank voor de mooie verhalen en ik kom een keer langs voor de foto's!
    Succes met inburgeren, liefs Marieke

• 24 Juli 2009 - 15:35

Nelleke:

Hoi Mieke en Bram,

Welkom thuis. Bij jullie is de vakantie voorbij... de mijne is vandaag gestart. Geniet nog even van een paar weekjes rust voordat jullie weer aan het werk moeten.

Groetjes Nelleke

• 25 Juli 2009 - 07:58

Annelies Brink:

Fijn dat jullie weer thuis zijn! Wil graag een keer de foto's zien!! Zelf zijn we gister teruggekomen uit Italie en nu wacht er een bende was...maar ook eerst een broodje hagelslag haha!! Tot snel!!

• 25 Juli 2009 - 10:03

Marieke Nijboer:

Het was erg leuk om jullie verhalen te lezen. Konden we even mee genieten van alle avonturen. Nu weer wennen aan het ritme in Nederland. Hopelijk tot snel! Groetjes Marieke

• 25 Juli 2009 - 21:14

Joyce:

Hoi Mieke en Bram,

Welkom thuis!!
    Ik heb erg genoten van jullie mooie verhalen en avonturen!! Leuk om over Peru te lezen, de meeste plaatsen zijn wij ook geweest.
    Nu weer wennen in Nederland. Nog even bijkomen en nagenieten van jullie reis.

Groetjes van Joyce

• 27 Juli 2009 - 10:23

Ineke:

Hé,

Wat een super-reis zeg! En hele mooie foto's. Wat gaat dat snel eigenlijk, zo'n half jaar. Echt een avontuur!
    Tot snel!

groetjes Ineke

• 27 Juli 2009 - 10:54

Elles:

Alle verhalen bijgehouden, dus goed op de hoogte geweest! Hoe voelt het nu om weer thuis te zijn? Gek zeker?

Groetjes Elles

• 27 Juli 2009 - 11:33

Danny & Ankie:

Met veel plezier jullie avonturen gevolgd! Binnenkort een drankje/hapje doen?

• 27 Juli 2009 - 17:58

Linda:

Welkom thuis!!! Tot snel, kus Linda

• 27 Juli 2009 - 19:41

Bert:

Heb jullie al weer 2x gezien na thuiskomst, maar toch nog even een laatste reactie.
    Ongelooflijk wat jullie allemaal meegemaakt, ondernomen en gezien hebben. Dat wordt nog een half jaartje foto's uitzoeken er achteraan. Ben erg benieuwd hoe (of) jullie het gewone leven weer gaan oppakken. Lijkt me niet eenvoudig. Wellicht kan het starten van nieuwe plannen de alledaagse sleur wat verlichten....