from kiwi to kangaroo - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Bram & Mieke - WaarBenJij.nu from kiwi to kangaroo - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Bram & Mieke - WaarBenJij.nu

from kiwi to kangaroo

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bram & Mieke

30 Maart 2009 | Australië, Katoomba

Zoo... een tijdje geleden alweer! Maar dat is in ons geval een goed teken hoor, we hebben ons goed vermaakt en zijn ondertussen in Australie aanbeland!
Maar we zullen eerst nog een update doen van Nieuw Zeeland, het Noorder eiland. Het Noordereiland is niet zo ruig en vol bergen als het Zuidereiland, een stuk drukker (vooral op de weg) maar ook zeker mooi! De eerste dag hebben we in Wellington (de hoofdstad) doorgebracht, met een bezoek aan het Buitenhof van Nieuw Zeeland en het Te Papa museum. Dat laatste zijn eigenlijk 5 musea in een zo groot is het: een kunstgedeelte (hebben we maar overgeslagen, tja je moet keuzes maken), een deel over de gescheidenis van Nieuw Zeeland en meerdere delen over de natuur. Erg goed museum en bovendien gratis! (erg fijn voor ons Hollanders).
Na genoeg cultuur te hebben gesnoven zijn we in onze 'Ouchie' doorgereisd naar het Noorden. Hier hebben we een de Tongariro Crossing gelopen, een dagtocht die over vulkanisch gebergte gaat. Erg indrukwekkend, met mooie kleuren (van knalrood, pikzwart tot felgroen zie foto's). voor de Lord of the Rings liefhebbers, dit was Mount Doom, de rode kraterberg. Bij deze vulkanische streek hoort ook een wat minder aangename kant, de geur. Je hebt hier namelijk op verschillende plaatsen zwaveldampen, gewoon langs meren en uit de berg en deze hebben als bijkomstige eigenschap dat deze naar rotte eieren ruiken... Mmm aangenaam is anders. Een leuke bijkomstigheid is overigens dat je hier ook verschillende warm waterbronnen en riviertjes hebt, komt er ineens een warme stroom water vanuit onderin de berg (goede tip Johan van Lake Taupo!)Erg lekker, loop je 's avonds langseen rivier (ijskoud), zie je mensen langs de kant in hun zwemkleding zitten, een heerlijk warm bad te nemen. Bij hotwater beach (de naam zegt het al) kon je een kuil graven, zoals de duitsers altijd doen, om vervolgens in een heerlijk warm bad aan het strand te liggen. Zie foto! Echt cool en relax om met z'n allen eerst te graven en dan te relaxen! In Roturoa (door sommige kiwi's ook wel rot'n rowa genoemd vanwege de rotte eierenlucht) hebben we een maori dorpje (waar nog steeds ongeveer 70 maori's wonen) bezocht. Het dorp is gebouwd op een termisch gebied, overal stoomwolken uit de grond! Zelfs het eten werd gekookt in het hete water of in de stoom. Ook de huizen werden helemaal verwarmd door de warmte uit de grond.

Verder zijn we nog naar "Water World" geweest. Nee, dat is geen substopisch zwemparadijs, maar een openlucht park met allerlei grappige mechanische waterkunst/uitvindingen, erg grappg om te zien! Bijvoorbeeld een klok die volledig op een waterstroom werkt en toch heel precies de tijd aan bleef geven. De laatste paar dagen in nieuw zeeland zijn we naar het gebied boven auckland geweest, erg mooie stranden vooral! Terug in auckland zijn we nog op bezoek geweest bij Mark, eenzoon van een collega van Mieke's vader. Hij is daar bezig met een deel van zijn studie. Daar ook overnacht op een iets te kleine bank ;-). Dat was het dan.... O nee, we hebben nog ruim vier maanden!!!!

Wordt vervolgd....

p.s.Het antwoord op de prijsvraag is inderdaad een drinkende pignuin! Heel goed kijken! We waren op een strand waar ze 's avonds aan land kwamen en daar kwam er warempel 1! We moesten alleen vanachter een scherm kijken, om ze niet af te schrikken, vandaar dat de foto ietwat verweg is.
Helaas Sanne het was geen Kiwi, die hebben we helaas niet gezien..
De Winnaar van deze keer is Ineke! Je cadeau komt met de post naar je toe!

Nieuwe prijsvraag:
We zijn een beetje door onze kookideeen heen (de noodles, spaghetti, gebakken ei, soep en salade kennen we wel...). Dus een oproep, wie weet er een lekker, makkelijk & snel, gezond gerecht dat
ook nog vegetarisch gemaakt kan worden???
Degene met het lekkerste recept mag het opsturen... oh nee die wint een mooie prijs uit Australie!

• 30 Maart 2009 - 11:33

Nelleke:

Ik ben de 1e... yoehoe!!
    Ondertussen wordt het weer hier ook steeds beter. Ik heb vandaag al heerlijk in de tuin gezeten in het zonnetje. Heb je net ook een uitgebreid mailtje gestuurd. Geniet maar weer van alle mooie dingen!!

• 30 Maart 2009 - 12:38

Janneke:

Wat een verhalen, misschien moet ik er toch ook maar eens heen!
    Hier wordt het warmer, tenminste, de ene dag wel en dan weer niet!
    Ik heb een lekker recept!
    Pasta salade, die mail ik wel!
    Liefs Janneke

• 30 Maart 2009 - 13:41

Ompa:

Dag wereldreizigers, jullie genieten volop en wij genieten mee. Helaas kennen wij allen maar Hollandse Schotel uit de diepvries, wat een recept betreft. Prachtige foto's,
    wat een machtige natuur. Hier is alles goed. Nog veel plezier op jullie verdere reis.
    Liefs oma en opa.

• 30 Maart 2009 - 14:00

Tamara & Mira:

He vakantiegangers....
    Mira en ik zijn erg benieuwd naar de foto's. maar op een of andere manier kan ik daar niet bij...help!!

Geniet!!!

• 30 Maart 2009 - 16:40

Bart:

Heej Brammetje en Mieke...

Heel erg leuk de verhalen en foto's, gaan wij ook zeker een keertje naartoe (Nieuw Zeeland dan he)... Komen jullie nog even terug 5 juni voor onze bruiloft???

Voor wat betreft de kooktip: Pannekoeken!!!!

Groetjessss

• 30 Maart 2009 - 17:59

Rosanne:

Hoooooooooooi Mieke en Bram,

Zo leuk om geregeld van jullie te horen!!! tevens ook wel lekkermakend....helemaal als je een scriptie moet schrijven.
    Zo te horen vermaken jullie je goed! En nog vier maanden...?, wat n luxe!
    prijsvraag, leuk! ehm, jullie hebben zeker geen klein oventje, is dat wel het geval dan weet ik zeker dat ik de prijsvraag win....Voor een niet ovenrecept laat ik m'n hersens nog even kraken.
    Ik ga nu gtst kijken, je moet toch wat....
    jullie nog heeeeeel veel plezier daar down under

Liefs
    Rosanne

• 01 April 2009 - 04:47

Annie:

Lekker dat het zo lekker gaat. Een recept? Ik kijk vanmiddag even. Verder hier alles oké. Roel wordt morgen 45 jaar. Dus morgen vroeg eruit voor zingen en feliciteren. En we hadden al een uur minder deze week. Maar we survivellen door. Zeg kijk jullie uit dat je niet weer verbrand, deze keer door aardstoom. Veel plezier verder.

Annie

• 01 April 2009 - 20:24

Titia:

Vandaag stond jullie reisverslag in de ken(je)werk.
    Wat een leuke verhalen !
    Heb je Lilian nog gesproken (mijn nichtjes ?) Ze is jullie telefoonnumer kwijt begreep ik van mijn vader.Ze zou het erg leuk vinden jullie te ontmoeten, dus wanneer jullie tijd en zin hebben...
    Hier alles verder goed. Het wordt eindelijk lente. Morgen wordt tegen de 20 graden verwacht...Heerlijk !! Wanneer ik jullie foto's bekijk heb ik ook zo'n zin in zon en warmte !
    Geniet ervan! Ik zal nog even nadenken of ik nog een lekker receptje weet..Wellicht hebben de aboriginals lekkere vegetarische recepten ?
    Groet, Titia.

• 03 April 2009 - 10:12

Evelyn:

Ha die Mieke!
    Leuk om even een lekker reisverslagje te lezen tussen het schrijven van resultaatcyclusgesprek verslag door. Mmm geniet maar van al het nieuwe en avontuurijke. Kwa eten: Lekkere vega is ook variaties op de tosti: torlilla kaas, groente (avacado) en ananas. Te roosteren in een pannetje tot dat de kaas smelt. Pitabroodjes laten zich ook graag vol proppen met paprika/kaas en verse kruiden. Kun je daar vast plukken.
    Aardappels kunnen in een vuurtje gelegd worden in folie en ahh lekker is ook toetje van banaan in schil met pure chocolade ingestokken en dan op een vuurtje.
    De lente begint hier je trainign beoordelen wordt goed door gezet en wij gaan geniet van meer verhalen en onze lente.
    Goudse Groet Evelyn.

• 04 April 2009 - 19:12

Przemek:

Mooi om te lezen dat jullie plezier hebben :D; en dan nog te bedenken dat jullie nog niet eens op de helft zijn :P.

Kooktip: kluski :P

• 05 April 2009 - 11:51

Sonja:

Heey Broer en Mieke!

Al jullie verhalen klinken allemaal super! Wat een belevenissen! echt leuk om jullie via de pc zo te volgen. Jullie worden zo wel echte wereldreizigers. Dat wordt bij terugkeer mischien eerst maar even een inburgeringscursus hoor : )

En Mieke: met je auto gaat alles nog helemaal prima! Wat een heerlijke auto om in te rijden. weet je zeker dat je hem straks weer terug wilt ; )

Geniet van alles daar en nu ga ik eerst eens even die foto's bekijken.

en oja...iets te eten... overschotel: alles uit de koelkast wat je lekker vind, hup in een ovenschaal, beetje kaas erover en voila!

• 07 April 2009 - 21:05

Carla:

Wat een geweldige verhalen hebben jullie en wat een heerlijk idee dat je nog 4 maanden de tijd hebt. Geniet er maar van.
    Ik ben ook geen kookwonder maar een tortilla is niet zo moeilijk, lekker, voedzaam en je kunt er van alles door doen.
    Veel liefs en nog een prachtige tijd toegewenst. Tot de volgende keer.

• 08 April 2009 - 17:53

Bert:

Hoi hoi! prijs gewonnen door Ineke! Beetje oneerlijk natuurlijk, want we hebben al ervaring met pinguins zien op het strand. De nieuwe prijsvraag gaan wij ook winnen: omelet van paaseieren met bruine bonen uit blik. Jummie!

Leuk dat jullie de "crossing" gedaan hebben! En hot water beach. Wij zijn er langs gereden, geen kuil gegraven, want we vonden het een beetje te druk daar. Maar op jullie foto ziet het er gezellig uit. Ook nogal rolbevestigend: mannen graven, vrouwen poedelen.

Veel plezier bij de kangaroe's!!

Groetjes,

Bert